« Veniturile Neimpozabile | Incetare CIM in Perioada de Proba »

Incetarea Contractului Individual de Munca

luni, 14 septembrie 2015 - postat de

CIM_4

Modalitatile prin care contractul individual de munca poate inceta sunt: notificare in perioada de proba, demisie, acordul partilor, de drept si concediere.

Pentru incetarea contractului individual de munca, angajatul sau angajatorul, trebuie sa intocmeasca un document pe care trebuie sa i-l aduca la cunostinta celeilalte parti, respectand termenele si prevederile din Codul Muncii, contractul individual de munca, regulamentul de ordine interioara sau din contractul colectiv de munca, daca este cazul.

Astfel, angajatul poate solicita incetarea contractului individual de munca prin:

Angajatorul poate solicita incetarea contractul individual de munca al angajatului apeland la urmatoarele modalitati de incetare:

Notificarea, demisia, acordul de incetare sau documentele de concediere, intotdeauna este indicat a fi intocmite in 2 exemplare in original, fiecare dintre cele doua parti intrand in posesia unui exemplar inregistrat, acceptat sau vizat. Astfel, in cazul in care exista divergente, din documentul in cauza se va putea observa si se va putea dovedi ca au fost respectate sau nu prevederile legale pentru incetarea respectivului contract.

In urma prezentarii notificarii, a demisiei, a acordului de incetare, a terminarii duratei pentru care a fost incheiat contractul individual de munca sau a finalizarii documentatiei de concediere individuala sau colectiva, angajatorul va intocmi Decizia de Incetare.

Decizia de incetare, la randul ei, va fi introcmita in 2 exemplare in original. Un exemplar al deciziei de incetare se preda salariatului, un exemplar se pastreaza la dosarul de personal.

Deoarece angajatorul trebuie sa faca dovada inmanarii unui exemplar al deciziei de incetare catre angajat, pe exemplarul ce ramane la angajator, angajatul trebuie sa mentioneze ”Am primit un exemplar in original”, dateaza si semneaza.

In situatia in care salariatul nu mai este prezent in societate la momentul emiterii deciziei, un exemplar al acesteia se trimite prin posta cu confirmare de primire in termen de 5 zile lucratoare.

Incetarea contractului individual de munca trebuie inregistrata in REGES in ziua in care acesta inceteaza sau ”la data luarii la cunostinta a evenimentului ce a determinat, in conditiile legii, incetarea contractului individual de munca” (Art. 4, alin. 1, lit. d) din HG 500 / 2011).

La incetarea contractului, in ultima luna de activitate a salariatului, angajatorul trebuie sa ii plateasca salariatului toate drepturile si sa efectueze eventualele retineri.

Printre drepturile pe care salariatul trebuie sa le primeasca, se regaseste si indemnizatia aferenta zilelor de concediu de odihna neefectuate. Conform Art. 146, alin. 3 din Lg. 53 / 2003 (Codul Muncii), plata zilelor de concediu de odihna neefectuate este posibila doar la incetarea contractului individual de munca.

Conform contractului individual de munca, a Lg. 53 / 2003 (Codul Muncii) si a HG 500 / 2011, la cererea scrisa a salariatului, angajatorul este obligat sa ii elibereze acestuia copii ale documentelor existente la dosar, o Adeverinta de Vechime (document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca), precum si orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in registru.

De asemenea, este indicat ca angajatorul sa-i elibereze salariatului si o Nota de Lichidare, in care sa se mentioneze veniturile brute realizate asimilate stagiului de cotizare pentru ultimele 6 luni lucrate. Aceste venituri ii sunt necesare salariatului la urmatorul loc de munca, pentru alcatuirea bazei de calcul a indemnizatiei pentru concediul medical, in cazul in care acesta va avea un certificat medical.