Incetare CIM cu Acordul Partilor
sâmbătă, 19 septembrie 2015 - postat de calculatoare-salarizareArticolul care indica faptul ca incetarea contractului individual de munca se poate produce “ca urmare a acordului partilor, la data convenita de acestea” este Art. 55, lit. b din Lg. 53 / 2003 (Codul Muncii).
Conform articolului mai sus mentionat, daca salariatul formuleaza o cerere prin care solicita incetarea contractului cu Art. 55, lit. b – Acordul partilor, angajatorul nu este obligat sa accepte solicitarea acestuia.
Este posibil ca din motive obiective, pentru o buna desfasurare a activitatii, angajatorul sa aiba nevoie de o perioada de timp pentru a gasi un inlocuitor sau pur si simplu nu doreste sa renunte la perioada de preaviz pe care salariatul este obligat sa o acorde.
In aceasta situatie, conform contractului individual de munca si a Codului Muncii, salariatul trebuie sa formuleze o cerere de incetare a contractului prin demisie. Astfel, salariatul este obligat sa acorde angajatorului perioada de preaviz prevazuta in contract, perioada in care acesta trebuie sa se prezinte la serviciu si sa presteze munca pe care trebuie sa o desfasoare conform fisei postului.
Altfel spus, conform prevederilor Art. 55, lit. b, incetarea contractului individual de munca cu acordul partilor poate fi initiata fie de angajat, fie de angajator, doar daca cele doua parti s-au inteles asupra datei si a conditiilor de incetare.
In urma acestei intelegeri una dintre parti (de regula angajatul) intocmeste o cerere prin care solicita incetarea contractului cu acordul partilor, pe care cealalta parte (de regula angajatorul) o accepta mentionand pe cerere “De Acord cu data de …“, va data, va semna si optional va stampila. Stampilarea documentelor nu mai este obligatorie conform prevederilor Ordonantei 17 din 15.07.2015.
Cererea se intocmeste in 2 exemplare in original. Un exemplar inregistrat sau vizat conform celor descrise mai sus ramane la angajator, un exemplar se preda salariatului.
Astfel, incetarea contractului individual de munca se produce efectiv la data la care cele doua parti au convenit, fara acordarea unui preaviz, indiferent care dintre cele doua parti solicita incetarea.
Dupa semnarea acordului de incetare, angajatorul va emite decizia de incetare tot in 2 exemplare, avand obligatia de a-i inmana salariatului un exemplar. Daca salariatul este prezent in unitate in ziua emiterii deciziei, atunci acesta va semna de primire pe exemplarul ce ramane la angajator, daca nu, un exemplar al deciziei se trimite fostului salariat prin posta cu confirmare de primire.
Cu toate ca solicitarea, aprobarea si incetarea efectiva a contractului se pot produce in aceeasi zi, pentru o buna desfasurare a procesului de incetare a contractului de munca, insemnad pregatirea documentelor si transmiterea in termen a incetarii in REGES, este indicat ca data convenita pentru incetare sa fie una rezonabila pentru ambele parti.