Ce trebuie sa faci cand primesti un Certificat Medical ?
luni, 09 februarie 2015 - postat de calculatoare-salarizareIn momentul in care un salariat intra in incapacitate temporara de munca, conform Art. 50 din Codul Muncii – Lg. 53 / 2003 Republicata, contractul individual de munca se suspenda de drept. Pentru aceasta perioada de „concediu medical”, salariatul intra in posesia unui Certificat Medical.
Pentru ca salariatul sa primeasca Certificatul Medical, acesta trebuie sa se prezinte la medic cu o adeverinta eliberata de angajator, in care trebuie sa fie mentionat numarul de zile calendaristice de concediu medical pe care salariatul le-a avut in ultimele 12 luni.
Conform Art. 4, din Ordinul 233 / 2006 „medicul care elibereaza certificatul de concediu medical este responsabil de realitatea datelor inscrise in rubricile completate. Necompletarea rubricilor conform instructiunilor prezentului ordin si/sau completarea eronata a acestora atrag neplata indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate”.
In situatia in care un Certificat Medical nu este completat corect de catre medicul prescriptor, acesta trebuie corectat ulterior. Corectarea certificatului medical presupune corectarea datelor eronate sau inscrierea datelor lipsa. Corectarea se certifica prin semnarea si aplicarea de catre medic a stampilei si a parafei langa corectie.
Conform Art. 10 din Anexa 2 la Ordinul 233 / 2006, daca un Certificat Medical este pierdut, la cererea asiguratului sau a platitorului, medicul poate elibera un nou certificat pe care va fi mentionat „DUPLICAT”.
Salariatul, pentru a evita un drum in plus la medic, atunci cand intra in posesia unui certificat medical este indicat sa verifice cateva aspecte, cum ar fi:
- Daca certificatul medical are codul de indemnizatie 05 sau 06, in a treia casuta de la stanga la dreapta din partea de sus a acestuia, trebuie sa fie completat un cod, trebuie sa existe semnatura, stampila si parafa medicului;
- In a patra casuta de la stanga la dreapta din partea de sus a certificatului trebuie sa fie bifata una din cele doua optiuni: „Initial” sau „In continuare”. Daca certificatul medical este in continuare, in plus trebuie sa fie completata si seria certificatului initial;
- Sa verifice daca sunt corect completate: numele, CNP-ul, adresa si perioada pentru care a fost eliberat certificatul;
- Sa verifice daca certificatul are stampila unitatii emitente si codul unic de inregistrare (CUI), acestea se regasesc in partea stanga la jumatatea certificatului;
- Sa verifice daca este completat numele, semnatura si parafa medicului care elibereaza certificatul medical, la mijlocul certificatului, in campul corespunzator;
- Daca certificatul medical este in continuare, iar perioada de continuitate a acestuia este mai mare de 90 de zile, certificatul trebuie vizat de medicul expert. Vizarea se face in prima casuta din stanga jos;
- Sa dateze si sa semneze certificatul medical pentru primirea acestuia (ultimele randuri);
- Dupa eliberarea certificatului, posesorul trebuie sa mearga la medicul de familie pentru a fi luat in evidenta. Acest lucru presupune ca medicul de familie sa aplice semnatura, stampila si parafa in a doua casuta, de la stanga la dreapta, din partea de sus.
- Conform Art. 81, alin. 1 din Normele de aplicare a OUG 158, salariatul trebuie sa anunte angajatorul privind aparitia starii de incapacitate temporara de munca si privind datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta, in termen de 24 ore de la data acordarii concediului medical;
- Sa predea angajatorului certificatul medical cel mai tarziu la data de 5 a lunii urmatoare celei pentru care a fost eliberat.
Angajatorul (platitorul) indemnizatiei de Concediu Medical, trebuie:
- Sa verifice toate situatiile descrise la salariat (vezi mai sus);
- Sa semneze si sa stampileze certificatul medical in prima casuta din partea stanga sus la viza platitorului;
- Conform Art. 81, alin. 6 din Normele de aplicare a OUG 158, platitorul trebuie sa informeze in scris Casa de Sanatate din raza sediului social, de existenta certificatului medical, in termen de maxim 6 zile calendaristice de la data de la care au fost instiintati de aparitia unui certificat medical (7 zile de la data eliberarii acestuia, daca tinem cont de cele 24 de ore in care salariatul are obligatia informarii);
- Sa calculeze, sa plateasca indemnizatia de concediu medical si sa declare certificatele in Declaratia 112;
- Sa completeze Certificatul Medical in a doua jumatate a acestuia cu datele sale de identificare, baza si zilele de calcul, zilele si indemnizatiile aferente;
- Daca in urma calculului salarial, rezulta sume de recuperat de la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (FNUASS), angajatorul trebuie sa intocmeasca si sa depuna un dosar la Casa de Sanatate din raza administrativ-teritoriala in care isi are sediului social. In dosar se vor regasi toate exemplarele roz ale certificatelor medicale ce au codurile de indemnizatie: 01, 05, 06, 07, 08, 09, 12, 13, 14 si 15.
- Daca in urma calculului salarial, rezulta sume de recuperat de la Fondul de Asigurari pentru Accidente de Munca si Boli Profesionale (FAAMBP), angajatorul trebuie sa intocmeasca si sa depuna un dosar la Casa de Pensii din raza administrativ-teritoriala in care isi are sediului social. In dosar se vor regasi toate exemplarele roz ale certificatelor medicale ce au codurile de indemnizatie: 02, 03, 04, 10 si 11.